Monday, February 17, 2014

Pengenalan : Adruja Wijayamala Singha - Siapakah Gerangannya?

ADRUJA WIJAYAMALA SINGA

Pengenalan-Siapa Adruja
Srikandi Melayu yang paling masyhur dalam Sejarah Kelantan dan antara yang popular di Malaysia adalah Che Siti Wan Kembang. Nama ini merujuk kepada beberapa individu yang menggunakan nama yang sama dan masing-masing mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Artikel ini pula menumpukan kepada sosok individu yang mempunyai konflik dengan Raja Siam zaman Ayuthaya, Raja Khamheng. Sosok yang dimaksudkan adalah Adruja Wijayamala Singa yang juga dikenali sebagai Che Siti Wan Kembang I.

Banyak penulisan telah dihasilkan mengisahkan siapa sebenarnya Adruja ini. Artikel ini pula mengambil pendekatan menyelidik dari awal iaitu tentang Maharaja Sang Tawal. Penghuraian artikel ini adalah berdasarkan Royal Ark yang memuatkan hampir keseluruhan data tentang Keluarga DiRaja seluruh dunia ini walaupun ada mendakwa ia tidak lengkap dan tidak tepat. Benar atau tidak dakwaan itu, laman tersebut menjadi rujukan utama dalam mengkaji genealogy atau salasilah. Selain dari itu, kami juga merujuk kepada buku Keturunan Raja-Raja Kelantan dan Peristiwa-Peristiwa Penting terbitan Muzium Kelantan 1981. Sumber ini lebih awal dari munculnya nama Grahi itu.

Sumber : Keturunan Raja-Raja Kelantan dan Perinstiwa Penting, MuziumKelantan 1981

















Berdasarkan dari Salasilah ini, Cik Siti Wan Kembang@Dewi Durga@Raden Galuh Gemerchang@Hulubalang Tunggal@Arduja Wijayamala Singa adalah keturunan pemerintah Kelantan zaman berzaman. Keturunan Adruja Wijamala Singa bermula dari Maharaja Srimat Trailokyaraja yang juga Maharaja Bukit Siguntang (hingga 1233), kemudian dititihkan kepada moyang beliau iaitu Raja Surendra@Maharaja Suran pemerintah kerajaan Jawaka (1233-1253). Datuknya pula Raja Sakranta juga memerintah kerajaan Jawaka (1253-1267) dan kemudian tiba pada ayahandanya, Raja Thilam yang juga dikenali sebagai Raja Sang Tawal juga Raja Malawika yang memerintah Malayur (1267-1335).

Adik beradik Arduja Wijayamala Singa@Cik Siti Wan Kembang seperti berikut:
  1. Raja Bharubhasa (Raja Langkasuka : 1335-1345) dan (Raja Kelantan : 1345-1362)                  Nama lain bagi beliau adalah: Sultan Mahmud, Raja Chermin, Sultan  Jiddah Riayat Sa’adatus Salam.
  2. Raja Singadhiraja (Sultan Sulaiman Syah), Raja Langkasuka
  3. Puteri Chandana kahwin dengan al-Malikuzahir, Raja Samudera
  4. Puteri Tapasi (Raden Galuh Anjang) kahwin dengan Jaya Sinha Warman, Raja Champa.
  5. Cik Siti Wan Kembang, Raja Kelantan Selatan : 1318-1348
  6. Puteri Linang Cahaya kahwin dengan Sayyid Jamadil Qubra.

Adruja Wijayamala Singa adalah nama dalam bahasa Sanskrit dan maksud nama itu adalah seperti berikut:

  • Adruja merupakan acronym bagi sebutan “Adhi Raja” yang bermaksud raja besar, mulia, tinggi darjatnya, yang utama, yang terbaik, dan pemuka pasukan perang.
  • Wijayamala merujuk kepada sejenis bunga seroja yang dikatakan dapat menghidupkan orang yang mati.
  • Singa pula adalah variasi kepada sebutan Simha yang bermaksud Singa, Raja segala haiwan.


Namun, kami tidak menolak akan pengisahan sejarah Cik Siti Wan Kembang melalui kajian oleh Allahyarham Dato Haji Adi Taha dan rakan-rakan seangkatannya yang menyatakan moyangnya Raja Suran yang memerintah Jawaka dan berpusat di Kota Grahi, manakala ayahanda Adruja Wijayamala Singa@CSWK. Raja Thilam adalah pemerintah ketiga Grahi.

Kerajaan di Segenting Kra
BERSAMBUNG...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...