Monday, August 5, 2013

Ratu Isabella Pemusnah Andalusia!


Ratu Isabella


Ratu Isabella dilahirkan pada Khamis, 22 April 1451 bandar Murcia, wilayah Madrigal di bawah pemerintahan kerajaan Castile. Pada masa itu Sepanyol terbahagi kepada empat kerajaan iaitu Castile yang terbesar, Aragon di bagian sebelah utara Spanyol sekarang, Granada di sebelah selatan dan Navarre di utara.

Siapa sangka Isabella semasa kecilnya seorang anak gadis yang comot pernah menderita akibat kekejaman abang tirinya Raja Enrique akhirnya muncul sebagai tokoh yang paling berjasa di Sepanyol.

Beliau dan suaminya Ferdinand berjaya menghapuskan pemerintahan Islam yang telah berkuasa di Sepanyol selama 800 tahun sehingga seolah-olah Islam tidak pernah wujud di Negara tersebut.

Zaman kemuncak pemerintahan Sepanyol apabila kekuasaannya meliputi Negara Jerman, Belanda, Belgaria, Austria, Swiss, sebagian besar Itali, sebagian Perancis, Chekoslovakia, Poland, Hunggry, Yugoslavia dan sebagian besar daerah Amerika Selatan.

Ternyata Ratu Isabella seorang wanita yang bijak, berpandangan jauh, licik dan begitu fanatik terhadap agamanya. Apabila abang tirinya Raja Enrique atau Henry 1V memaksanya berkahwin dengan Raja Portugal dengan tujuan politik bagi meluaskan pengaruhnya, Isabella memilih Ferdinand anak raja Aragon menjadi suaminya.

Raja Enrique marah lalu menamakan anak perempuannya Yuana yang masih kecil sebagai pewaris takhta. Tidak lama kemudian Raja Enrique meninggal dunia, Isabella dengan sokongan suaminya Ferdinand menuntut Kerajaan Castile. Berlaku perang saudara selama hampir dua tahun akhirnya pasukan Isabella beroleh kemenangan.

Ternyata Ratu Isabella belum berpuas hati dengan kejayaannya itu, Beliau mahu memerintah seluruh Sepanyol dan menjatuhkan pemerintahan Islam yang sudah berkluasa selama 800 tahun. Sebelum itu banyak usaha telah dilakukan bagi menjatuhkan pemerintahan Islam tapi tidak berjaya.

Akhirnya Isabella dan suaminya tahu di mana kelemahan umat Islam lalu menghantar rokok, arak dan para penyanyi dan penari yang akhirnya membuat orang Islam lebih suka menyanyi dan melihat tarian serta hiburan dari membaca al Quran.

Akhirnya pada tahun 1492 Ratu Isabella dan suaminya Ferdinand berjaya menakluk Granada kubu terakhir pemerintah Islam. Bagi memastikan umat Islam tidak memberontak maka dibuat perjanjian damai, umat Islam dibenarkan beribadat menurut ajaran agama. Begitu juga orang Yahudi dibenarkan menganut agama mereka.

Kemudian Ratu Isabella dan Ferdinand mengeluarkan perintah melalui mahkamah semua orang Yahudi di Sepanyol masuk Kristian atau keluar dari Sepanyol. Ketika itu umat Islam tidak termasuk dalam perintah itu malah Ratu Isabella meminta bantuan orang Islam untuk memastikan semua orang Yahudi keluar dari Sepanyol.

Selepas rancangan itu berjaya akhirnya tiba pula giliran umat Islam dipaksa membuat pilihan masuk Kristian atau keluar dari Sepanyol. Pada mulanya umat Islam Sepanyol menentang perintah tersebut malah mereka sanggup berjuang. Lalu dipujuk mereka boleh keluar dari Sepanyol berlindung di bawah pemerintahan kerajaan Uthmaniyah di Turki. Malah Ratu Isabella berjanji menyediakan kapal yang mengangkut mereka keluar dari Sepanyol dengan percuma.

Ternyata umat Islam Sepanyol termakan pujukan itu lalu bersetuju meletak senjata dan pergi ke pantai hanya dengan membawa harta tanpa senjata. Ternyata itu adalah perangkap, apabila mereka sudah menaiki kapal maka kapal itu dibakar di tengah lautan. Mereka yang menunggu giliran di pantai dibunuh tentera Ratu Isabella tanpa belas kasihan.

Mereka yang masuk Kristian pula dipastikan mereka tidak murtad. Jika didapati bersembahyang, tidak makan babi atau menyimpan al Quran dalam rumah maka seluruh keluarga habis dibunuh.

Kisah kekejaman Ratu Isabella terhadap umat Islam ini banyak diceritakan dalam buku sejarah seperti al-Ihatah fi Akhbar Gharnatah (Berita Menyeluruh Mengenai Granada) dan al-Muqtabas min Akhbar al-Andalus (Sekelumit Sejarah Andalus), malah seorang ulama terkenal bernama Ibn Hazam mnceritakannya dalam kitabnya al-Fisal fi al-Milal wa al-Nihal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...