Thursday, May 15, 2014

Berkarat...

 Hiasan..

Hampir 3 bulan tidak menulis....

Begini rasanya menghadapi "Sindrom Mental Block"..

Alhamdulillah, Hari ini berjaya menyiapkan satu artikel mengenai Tok Ku Paloh... berdebar-debar juga menyiapkan artikel mengenai tokoh ini. Aura Ulama ini dapat dirasai hingga kini walaupun sudah hampir 100 tahun beliau tiada di alam ini.

Artikel tersebut telah di terbitkan bawah label "Sejarah"..

Artikel santai ini sebegini elok dimuatkan dalam ruangan "Netherlands".. Kenapa?

Sebabnya, buat masa sekarang saya ada di sini... ibarat kata sahabat saya, "kembara" dan saya sudah lama tidak dengar istilah "kembara" atau "mengembara" ini... terima kasih sahabat!

Saya di Nederland ni lebih kepada mengembara, selama saya di sini... saya sudah nampak akan perbezaan antara Nederland dan Malaysia... memang berbeza, dan saya sebenarnya merindui suasana di Malaysia. Tidak mengapalah, Malaysia tetap dikenang, dan Nederland mesti kita terima barulah pengembaraan ini mencabar, kalau asyik ingatkan Malaysia, pasti bulan depan saya sudah pulang...

Pasti ramai yang keliru beberapa nama yang merujuk kepada The Netherland ini antaranya,



  • Netherland
  • Nederland
  • Holland
  • Belanda
Empat nama ini semuanya merujuk kepada Negara Netherland ni...Orang Malaysia dan Indonesia lebih gemar menggunakan nama Belanda kerana menurut sejarah, kita mengenal mereka dengan nama ini. Namun Masyrakat Dutch merujuk mereka sebagai  The Netherlands... 

Negara mereka kecil, tetapi terpecah kepada beberapa "negeri" atau mereka lebih gemar sebut sebagai Provinci iaitu:
  1. Drenthe
  2. Flevoland
  3. Friesland
  4. Gelderland
  5. Groningen
  6. Limburg
  7. North Brabant
  8. North Holland
  9. Overijssel 
  10. South Holland
  11. Utrecht
  12. Zeeland
Setiap negeri ini mempunyai "Raja"! 

Mungkin satu masa, kami akan kupaskan mengenai Belanda dan juga sejarahnya dengan lebih mendalam... Kami kira, ini sudah bagus untuk permulaan untuk mengasah minda kami yang makin tepu... Salam hormat dan terima kasih kerana meluangkan masa anda membaca coretan ini!!

Assalamualaikum....





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...