Friday, January 24, 2014

RAKAMAN MASA : KOREA 1895

Massa Malaysia sekarang kuat dipengaruhi dengan sub-budaya daripada Korea melalui hiburan atau lebih dikenali dengan K-Pop. Rasanya ramai yang tidak tahu tentang keadaan atau Sejarah Korea. Mungkin ramai yang tahu bahawa wujudnya Korea Selatan dengan Korea Utara antara Negara Demokrasi dan Negara Komunis yang menjadi perseteruan di Korea. Hingga setakat itulah yang dipegang oleh orang-orang Kita.

Kali ini kami bawa "adik-adik" sekalian menyelami Sejarah Budaya Korea melalui sedikit rakaman masa ini. Semoga ianya menjadi gambaran kepada kita bahawa Korea pun sama sahaja dengan kita pada 130 tahun yang lalu....











Sekeping gambar boleh membawa 1000 maksud. Singapura pada 130 tahun lalu lebih maju berbanding dengan Korea. Namun, itu berubah setelah perang Dunia Kedua. Korea bebas dari cengkaman China sebaliknya dipengaruhi Jepun. Kerana itu, Korea menjadi maju tempias Fahaman Meiji di Jepun. Jika di Jepun ada Mitsubishi, Honda, Suzuki, Yamaha, Korea pula mempunyai GM Motors, Hyundai, Samsung jenama ini adalah yang masyhur seantero dunia.

Hakikatnya, mereka juga adalah sama!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...